Stat Counter

Thursday, April 6, 2017

Pengalaman Bersalin : Airis Adelia (Part#2)

Lepas aku discharge ward , doc dah bagi date aku kena masuk ward balik untuk induce. 4 April 2015. Ok la doc. Pape je la. See u soon ya. :P.


1 April 2015

Masa ni aku dah start maternity leave. Opis bagi dua bulan. Kiranya akau akan bersalin ngam2 36 weeks.

So since aku dah start cuti awal, aku ajak suami jalan jalan. Ye la, nak kasi senang beranak kan.

So perg jalan-jalan la. Tengok wayang bagai. Masa tu movie Fast and furious. Tengok je la walaupun aku tak suka.

4 April 2015

Hari yang aku kena masuk ward. Aku malas pergi pagi. hahahah/ aku g tengah hari je la. before masuk ward, sempat la aku makan-mkan dulu. Amik mom in law umah sis in law aku kat Seri Kembangan. Dia willing nak teman aku. Thanks mie :)

After zuhur aku and suami gerak ke hospital serdang. manusia tak ramai sangat pada pandangan aku. 

Dah register semua tu, sempat lagi nurse bebel kat kau kenapa masuk ward lambat. :P. Biasala, sape nak duduk ward kan? Hehehe.

Pastu macam2 prosedur dibuat. Masuk branula la, apa la. Amik darah la. Bosan. lam sungguh aku kat bawah tu. (Masa ni tak masuk ward lag, kena duduk bawah kat area labor room tu.  Aku lupa nama apa :P). Kat sini agak ramai bakal-bakal ibu. Pelbagai reaksi perasaan. 

yang nangis terseak-esak pun ada. Aku? Null. Zero takde perasaan.

Around 7.00pm aku dah boleh naik ward. Bilik sorang sorang. Aku like..... what? kenapa bilik sorang-sorang (Well aku penakut. Biasalah kat hospital ni aku selalu disogok ngan cerita seram, :D) So aku mintak tukar katil . Nak stay kat bed yang ramai-ramai tu :P heheh. LAhamdulillah aku dapat tukar.

9.00 malam aku dah kena masukkan ubat ikut 'bawah' tu. Sakit tak? TAK. Tak rasa apa apa pun heheh.. Kebal sangat aku ni. 4 orang masuk ubat seklai ngan aku malam tu, esoknya dah bersalin. Senang kan?

Aku? MAsih tak rasa ape-ape. Aku berjalan-jalan round ward. Kasi cepat bukak.

Nurse tanya "sakit ke?". Aku cakap "tak. tak rasa pape pun nurse"

5 Apr 2015

Masih tak rasa pape. Bosan la duduk ward. Stress aku. Orang lain dah bersalin dah. Aku  masih tak rasa pape. Seharian tu aku ziarah baby baru lahir je. Comel oi...

Husband datang waktu melawat je. Bosan sangat.

6 April 2015

Masuk ubat lagi. Bukaan aku memang dah 2cm masa first day datang sini. Still 2cm . Cek bukaan sakit tak? Bagi aku sakit yang masih boleh tahan la. Heee.

Petang lepas asar tu masuk ubat. Still tak rasa sakit.

Dah cakap kat husband, mak ayah aku, Tak sakit pun. PAstu mereka buat solat hajat kasi aku mudahkan bersalin. 

After magrib aku cakap kat husband nak makan la. lapar. heee.. Dia cakap datang lambat sikit la. Aku ok je lagipun memang dah makan.

Around 9malam tu aku bergayut ngan kawan aku. MAsa tu ade la rasa sakit sikit. Ala2 sembelit gitu. Pastu dah mula memulas, Skala 2/10 bagi aku :P

Around 10 labour room dah panggil suruh turun LR. Aku cakap kat nurse nak makan dulu. Ngam-ngam laki aku sampai. Inform kat dia aku dah kena turun ward.

So aku makan la nasi goreng kampung sedap iu. Habis sebungkus. Ok dah cukup tenaga nak push dah ni.

So aku tutun labour room around 11.30pm macam tu.

11.300pm-Labour room.

Cek bukaan lagi sekali. Dah 3cm. Doc masukkan ubat ikut drip. Pastu pecahkan ketumban. Masa tu dah start sakit. Skala 5/10. Doc cakap estimate aku akan beranak around 4am.

7 April 2015

Dah kat atas katil dah. Husband teman. Best oo. Romantika d amour gtu. :P. Ala rasa nk pee la pulak. Tapi tak leh turun katil dah. Heee. kencing dengan bantuan nurse. Hurmm. Kencing lagi sakit dari contraction. Hee.

Dalam 1pagi something aku cakap kat husband rasa nk berak. Dia pergi gitahu kt nurse. Nurse masuk cek dan inform dahnampak kepala :)

Nurse : haa.. dah napak kepala dah ni

Husband : ye la tu. Jangan main2. doc cakap kul 4.00 nati 

Nurse : nah awak tengok.

Husband : b dah nampak la. excited ni.

Nurse : ok, awak tahu push kan?

Me : tahu kot. Ade baca kat facebook :P

Aku push sekuat hati,. Curi nafas bagi nak senang push.


Pukul 2.41pagi, lahorlah puteri kami. Rasa fuuuhh lega.  

Nurse tanya nak bersihkan dulu ke nak peluk terus. Aku nak peluk terus.

Tak caya aku dah ada anak. hehehe.. 

Laki aku nangis. terharu kot tenok bini dia gagah perkasa nak keluarkan seketul manusia.

Lepas laki aku azankan semua nurse amik pergi bersihkn. Kena jahit 2 jahit sebab aku mintak nurse gunting ckit. Memandai je aku ni. Hehehhe.

Dah setel semua, nurse bagi aku minum susu. 

Kul 4.00pgi naik ward. Masa nk turun stretcher aku booooooooooooorrr muntah.. hehhehe.. 

Pastu aku tdo.

Sekian cerita beranak aku.

Cerita pantang aku malas

No comments:

10years challenge

Assalamualaikum. Sempena tahun baru 2019, nak tukar gaya penulisan ke arah yang lebih matang. Insya allah. Namun terasa geli pula tanpa...