Stat Counter

Monday, November 12, 2018

Pantang Larang Ketika Mengandung?

Image result for upt positif
upt positive
Assalamualaikum.

Tadi tengah scroll facebook, ada keluar satu posting bertanyakan "Boleh tak menjahit masa mengandung?"

Dan aku yang moden ini (hehhehe) macam terfikir "aih mengandung pun kena pantang ke?". Then aku bukak komen banyak kecaman dari komen membina.

Ada yang komen "kalu kena pantang menjahit, macam mana tukang jahit nak cari makan?" etc .

Betul la tu. Pastu ada jugak yang list kan pantang lain antaranya :-

  1.  tak boleh makan masam nanti anak keluar masam
  2. jangan minum kopi nanti anak hitam
  3. jangan menjahit sebab nanti berbelit tali pusat anak
  4. jangan potong buah songsang nanti anak  songsang 
  5. etc
Bagi aku, itu hak masing masing tapi jangan lah kecam. Orang bertanya cuba la jawab dengan menjustifikasi kan reason yang betul dan logic. Sebab kita dibesarkan dan dikelilingi dengan orang orang yang berbeza. So pengalaman pun berbeza la.


Aku pantang ke tak?

Sejujurnya tak. Tapi pernah la mil tegur "eira menjahit?" Sebab aku jahit barut baby masa 1st pregnancy dulu. Siap jahit langsir bangai. Dan alhamdulillah tiada sebarang komplikasi semasa proses kelahiran.


Errrr. So tujuan entri ni ape? hhahahahah

1 comment:

LIYAHANDMADE said...

Semuanye Allah yang tentukan...cuma kitr kena berjaga2 la.. Jgn buat perkara yang memudaratkan diri dan bayi. 😊

10years challenge

Assalamualaikum. Sempena tahun baru 2019, nak tukar gaya penulisan ke arah yang lebih matang. Insya allah. Namun terasa geli pula tanpa...