Stat Counter

Monday, October 9, 2017

Peyusuan Susu Ibu - Breasfeeding

Hari ni nak share pengalaman tentang perjalanan penyusuan susu ibu untuk my lil flower-Airis.

Memang before beranak dah niat dalam hati nak lengkapkan 2 tahun setengah susu ibu without any formula milk.

Pengalaman  Pertama

Masa tu lepas deliver. After got skin to skin dalam labour room tu nurse suruh bf my baby. Subhanallah. Rasa macam "eh dah jadi mak. Eh macam ni ke nak bf ank" lol. hahah. Biasalah, pengalaman pertama kan.

Memula tu susu tak banyak lagi. So my mom urut susu. Ya allah sakit nye. Masa tu cikB tengah bengkak then mymom pergi urut. RAsa sakit nya subhanallah. Indah betul sakit tu. Rasa nak tampar je tangan tukang urut tu (my mom)-tapi kang durhaka pulak daku :P

Masa tu tak terfikir pon nak beli breastpump. So agak sakit bila ank tidor susu meleh. Husband beli manual pump, daku rasa mcm tak memberi kesan je. Ceh, padahal diri sendiri noob. ☺☺☺

Lepas beberapa puluhan hari baru beli MALISH LIFESTYLE BREASTPUMP. Masa ni tu je paling murah. (sekarang ni RM30 dah dapat dah)

Dan dekat akhir akhir pantang tu mula buat stock. Aku tak kejar stock, aku buat ikut demand anak. Masa tu anak minum 1.5oz nd sekali pump dpt 3 oz. ok cukup la utk 2x minum.

Pumping Masa Kerja

Aku buakn sejenis buat stock banyak dalm peti ais. Moto aku "Feed baby not fridge" gitttcheww. hahah. So everyday aku akan pump. Jadual aku takde. Sukahati aku je nak pump. Cik B sakit baru aku pum. Sebenarnya itu teknik yang salah, sebab nanti kita akan banyak foremilk which is susu yang banyak mengandungi air bukan lemak. (hindmilk)

Image result for hindmilk

Kat opis macama mana aku pump? Boss ok ke? Kawan kawan opis ok ke?

Alhamdulillah bos aku ok sebab aku tak kacau waktu kerja. Aku pump dan dalam masa yang sama aku buat kerja jugak. So tak de masalah la. 

Macam mana aku pump? 

Aku tak guna pon nusring cover sebab bagi aku macam tak secure. So macam mana? Aku pakai telekung. Hahahah. Confirm secure. 

Gune freemie kah? Oh tidak. Aku guna je malish aku tu. So kena pegang la? Oh tidak. Aku gantung je kat bra. Dan tuai. Tunggu penuh masuk plastic storage. Setel. 


Cabaran

Cabaran aku bila orang sekeliling dok provoke suruh bagi FM. Aku senang je jawab "sorry la. tak mampu nak beli , minum yang free je la" . Sebab aku memang dah niat nak bf anak aku.

Cabaran lain bila anak aku refuse botol. Mungkin silap aku kot. At 1st dia ok je, tapi aku ni obses dengan botol2 cantik. Aku main tukar je botol. Aku beli 2 bijik botol Comotomo, sebijik RM75 (gigih mak). At last anak aku refuse SEMUA botol. Padan muka aku  :P. So lepas 9 bulan umur anak aku, dia minum guna cawan je. Bagus anak aku ni . Macam dibu jugak :)


Tips Nak Banyakkan Susu Badan


  1. Minum banyak air. (there no such milkbooster suppliment or what) raw food is the best booster
  2. kenal pasti kita punya milk killer. Kalu aku , milk killer aku is kobis.
  3. dapatkan support dari orang sekeliling terutamanya SUAMI
  4. suami tolong faham isteri yang menyusu ni sangat penat. Sila ringankan tulang anda untuk membasuh peralatan penyusuan 
  5. Ibu menyusu hendaklah sentiasa positive. Stress boleh menyebabkan susu drop. Ibu stress ank minum susu stress.



Now anak aku dah 2 tahun 7 bulan, masih lagi breastfeed. Sekarang tengah nak try wean off . Tapi aku is tak sampai hati.

Kang dah berjaya wean off aku share pulak cara wean off.

akhir kata, selamat berbreastfeeding. Keep it up moms.


No comments:

10years challenge

Assalamualaikum. Sempena tahun baru 2019, nak tukar gaya penulisan ke arah yang lebih matang. Insya allah. Namun terasa geli pula tanpa...